Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 23 april 2012

Lukas MH 23/4

Av AnnCatrin - 23 april 2012 09:48

Hallå!
Ja då var vi hemma igen då efter en helg i Norrköping med omnejd.
Oändligt tacksam att hussen följde med och rattade bilen nedöver pannkakslandet, för det var inte roligt att lämna Sundsvall med sommardäck på och befinna sig i snömodd strax före Uppsala, ur led är väderleken!
Som tur var så rätade vådret till sig och ingen mer snö, det övergick i regn
 
Framme på Vikbolandet blev det kärlek på första ögonkastet, den dumflinande hormonstinna tonåringen med megalång tunga hade visst vi med oss   Klart att han föll pladask för söta Irma!
 
Aston Martin han erbjöd en hjälpande hand vid spisen han! Fantastiskt god fisk & skaldjurssoppa stod på menyn. ........och liten pilsk pojke håller hov i bakgrunden ........
 
Astons mamma Indra, snart 11 år
 
Aston & Indra
 
Fler som blev förbryllade över hur lång tid det kan ta att tömma en matkopp ........ och dom kan vara hur nära som helst, Aston han tuggar på utan en antydan att försvara maten., Lukas har ju lite respekt och håller sig på lite avstånd, så tänker inte Irma.


Vädergudarna vaknade på rätt sida på lördagmorgon och inget regn, det tackar vi för, det var nog "hurvet" ändå, råkallt och blött, vi åkte ju dit på morgonen för att vara med från början,
Först ut var bröderna Bauernhofs Östen och Örjan, Irma gick som nummer 3 och Lukas som nummer 4 efter Lukas gick Bernerdalens Iza som vi oxå tittade på,
sen var det avbrott för lunch innan resterande tre hundar skulle bedömas så då gav vi upp, frusna ända in i märgen kändes det som trots att man var ordentligt påbyltad med lager på lager!


Det var väl inga stora överraskningar som liten farbror bjöd på, jag vet att han är lite lättskrämd om man tappar nåt som skramlar fast huvudsaken är ju att han inte har några kvarstående rädslor, han fick en trea på skotten, "riktar intresse mot skytten, publiken eller annat men återgår till lek/passivitet", ingen rädsla där heller, han är ju skjuten för på viltspårsprov och då är ju skottet en signal på att man ska söka vidare. fortfarande viktigast att det inte finns några rädslor.
Typiskt liten farbror att dra iväg tillbaka till matte vid kontakt/samarbete, jag vill till MAAAMAAA jag   nu brukar jag inte säga mamma om mej själv utan matte, men liten farbror han säger mamma han ........eller j-kla SÄRRING när han är på det humöret! 
 
Den muntliga kommentaren var att det är en hund som litar mycket på sin matte, han är antagligen i nån form av könsmognadsperiod ......... hmmm .......ja, det finns väl inte en endaste opinkad tuva i den skogen efter lilla farbrorns besök   
  
glad publik! 


Lukas  var lite så där frånkopplad från verkligheten som han kan vara på utställning   


Här kommer filmerna från hans MH, sjukt irriterande med det knäppande ljudet, har försökt läsa mig till vad det kan vara och tydligen är det nåt med autofokus, rätt som det är blir det ju suddigt oxå när den söker fokus, jag filmar ju så sällan så man glömmer ju bort från gång till gång, ska prova med manuell fokus nästa gång.

Mentalbeskrivare Susanne Ragnar



 Kontakt/Lek


"lilla bytet"




 Passitivitet



 Avståndslek



 "Dumpern"



 



 "Skramlet"



 



 "Spökena"



Skott 


 
Odenhills Irma väntar på sin tur
 


 Irmas mamma Lovahagens Ellie Enchanted gjorde MH samtidigt som Aston ......... fartrekord för båda på lilla bytet tror jag bestämt!



Bernerdalens Iza
   

Iza, har tagit betäckning på en sten och kollar på spökena, söt tjej!


Som vanligt, eller som förra gången kanske man ska säga, har ju bara varit två gånger i dessa trakter på MH, så var det kul att se andra berner och att funktionärerna oxå tillhör kategorin "sennenfolk" gör ju inte saken sämre. BRA JOBBAT! Jag återkommer med nästa hund oxå!   
Det blev en pizza till lunch i Finspång och sen hem till Vikbolandet för en liten stödvila, det behövdes!
 
God middag på kvällen med efterrätt, tack Lena & Anders för husrum, god mat och dryck !   
På söndag var tanken att vi skulle hänga med på sennenträff, vaknar till ett spöregn, det kändes inte så inspirerande att vandra i regn och sen åka åtskilliga mil med två plaskblöta hundar därbak .......men vi hängde med och kollade läget, inne i Norrköping regnade det inte så då hakade vi på, det var en blygsam skara, dels var det dag två med MH för sennenhundar i Finspång och sen var nog vädret avskräckande.
Det blev verkligen miljöträning i stadsmiljö när vi gick runt i industrilandskapet, duktiga hundar, på smala broar, trappor och en hel del folk i rörelse
 


 


 


 


 



 


   



 
Busbullen har verkligen skött sig med bravur denna helg, duktig pojke! (han hade ju sin stödperson fru Anderholm med sig   )


 
Anders, Irma & Indra
 
Alice


Borta bra men hemma bäst, nu är vi hemma igen med känd mental status på den lilla farbrorn, fler bilder finns här, Emelies blogg


Nu ska jag bara vara, bota min förkylning som så olägligt slog till före helgen, spännande saker framöver, jag ska byta arbetsplats, har sökt och fått en tjänst på ett serviceboende som ska starta upp nu på vårkanten, det är även detta inom LSS, geografiskt så ligger det ett stenkast ifrån där jag jobbar nu.
Arbetstiderna blir troligtvis bara kvällar, nätter och helger, lite svårt att veta i förväg vilka behov som föreligger men förhoppningsvis så börjar inga pass före 14, SPÄNNANDE!!
ha det bra / AC

 
 
Emelie

Emelie

23 april 2012 18:16

Oj vad fina bilder du fick till!! Behöver lära mig ett och annat om inställningarna och/eller lämna in kameran för rengöring...???

Himla kul att träffa er :-)

http://finarossinas.bloggplatsen.se

 
Camilla

Camilla

23 april 2012 20:59

Jag är oändligt tacksam för att en viss bild på en sovande människa inte dök upp här i bloggen *asg* den tog fan priset ;).
Bästa busbullen han sköter sig alltid på bästa sätt!! det är bara matten som fått för sig att han kanske inte inte ska göra det ;).
Trevlig helg var det och riktigt roligt att få se så många berner göra så fina MH:n tror bestämt att min nästa hunds MH också kommer göras i deras region.
Spännande med nya jobbet, men jag är ju inte ett dugg förvånad över att du blev utagen, hoppas du kommer att trivas.
Krya på dig nu så kanske vi kan ta en prommis någon dag.
Camilla

http://www.tuffa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards