Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 20 november 2013

ett olägligt brott 20/11

Av AnnCatrin - 20 november 2013 11:15

Hallå!
Mitt förra inlägg hade rekordmånga läsare, 305 unika besökare på en dag .......det hade väl kanske i ett annat sammanhang varit smickrande men jag hade gett nästan vad som helst för att orsaken till många besökare varit en annan. 
Det är fortfarande helt ofattbart det som hände, i mitten på september var det jag som var fundersam hurvida det stod till med Astons hälsa, det fanns ju inte på kartan då att Kliff skulle vara jättesjuk nån månad senare........usch vad fort det kan gå   
Det blev lite jobbigt idag när jag var till veterinären med Lukas och han fick lugnande, tårarna kom när han låg där på bordet, man vet aldrig när man hamnar där igen för ett sista farväl.

Han har hållit på och slickat sig på en baktass lite till och från, jag har kollat men inte sett nåt, tänkte att det kanske var svamp så igår kom jag till skott och skulle klippa rent, jag blev helt chockad när ena klon var helt klyvd på längden ??!!
Eftersom han uppenbarligen haft en spricka i klon ett tag så har det blivit in infektion i pulpan det är väl därför som klon delade sig så markant när pulpan svällde.
Men nu är klon bortdragen och antibiotika insatt, lite oturlig timing eftersom jag är bortrest i helgen, men har nu löst detta genom att kalla in "hemtjänsten" för såromläggning i helgen   

 
I relation till det som hänt med Kliff känns inte detta som ett stort problem, jag känner glädje och tacksamhet över att ha en tass att lägga om   
Ett annat "problem" som känns ganska futtigt just nu är Lukas vikt, men nu är han satt på diet, det var bara att kasta in handduken och köpa ett diet foder.
   
Noga uppmätt i burkar, inte på nån höft här inte, Astons mat i skålen, han funkar klockrent på färskfoder och håller sin vikt.
som tur är så verkar Lukas ha lika lätt för att gå ner i vikt som han har att gå upp så på sträng diet har han gått ner 1,9 kg på mindre än 14 dagar, han började "banta" på en onsdag vilket blir två veckor idag, men jag vägde honom i måndags.
Lukas är ingen stor kille så jag gissar att han ska ligga på runt 47 kg, han var nästan uppe på 52 kg som mest vilket innebär 5 kg för mycket.
Men det är väl så här livet är , små och stora prövningar om vart annat, och man får lära sig nya saker vart efter annat, nu har jag för första gången i mitt liv fått banta en hund, och ett klobrott var oxå en ny erfarenhet.
Eftersom jag aldrig bantat någon hund förut så har jag ingen egen erfarenhet av dietfoder, har bara hört andras versioner om vrålhungriga matstjälande hundar när dom gått på sådan mat, på så vis kan jag rekomendera detta foder, ganska stor mängd mat och han verkar nöjd och mätt.

Det här ska jag göra i helgen:

Program för Svenska Sennenhundklubbens Avelskonferens den 23-24 november 2013

Moderator: Berndt Klingeborn

Lördag den 23 november
08.30-10.00            Registrering och kaffe
10.00-11.00            Uppföljning av avelsindex för HD och ED hos Berner Sennenhund
                                Sofia Malm
11.00-11.15            Paus
11.15-12.00            Hälsoregistrets information om Sennenhundar
            
                    Jane och Lars Ankarbäck      
12.00-13.00            Lunch
13.00-14.00            Agrias Rasprofil för Berner Sennenhund     
            
                    Berndt Klingeborn
14.00-14.30            Uppföljning av RAS för Berner Sennenhund
            
                    Berndt Klingeborn
14.30-15.00            Kaffepaus
15.00-16.00            Tumörprojektet hos Berner Sennenhund och Flatcoated retriever
                               Malin Melin
16.00-16.15            Paus
16.15-17.15           Tumörer hos Berner Sennenhund: diagnostik och behandling 
                               Henrik Von Euler
19.00  Gemensam middag

Söndag den 24 november 
08.30-09.15            Beteende- och personlighetsbeskrivning för hund som avelsverktyg
                               Daniel Svensson
09.15-09.45            MH-kommittén
            
                   Beth-Lis Raghall
09.45-10.15            Kaffepaus
10.15-10.45            Arbetsprovskommittén
            
                   Marianne Olofsson
10.45-11.00            En ny gentest för histiocytärt sarkom
            
                   Berndt Klingeborn
11.00-12.00            Berner-Garde Foundation: 
                               Världens största Hälsoregister för Berner Sennenhundar
            
                   Lisbeth Plant
12.00-13.00            Lunch
13.00-14.00            Epilepsi hos hund
            
                    Cecilia Rhodin
14.00-14.45            Utveckling och användning av gentester
            
                    Tomas Bergström
14.45-15.30            Kaffepaus samt avslutning av konferensen

 
Skönt att få åka iväg, bo på hotell och träffa lite trevligt folk!
Lämnar med varm hand över tassvården till hussen och min mor, teamwork fixar detta galant!
ha det bäst / AC

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards