Aston & Lukas

Alla inlägg under oktober 2008

Av AnnCatrin - 30 oktober 2008 09:17

Hallå!
Ja´inte behövde vi vänta till fredag innan snön kom, helt plötsligt när jag titade ut igårkväll så var det alldeles vitt på backen, tyckte att vi nyss hade varit ute på baksidan min hund och jag.

Springa ut och kissa själv funkar inte så bra, han har liksom inte kopplat att altandörren inte längra kan stå på vid gavel när det är minusgrader ute, så när jag drar igen dörren bakom honom så blir han helt förvirrad och står med nosen tryckt mot rutan...." släpp in mig" !....släpper jag in honom ska han genast ut igen, så det enklaste och snabbaste är att gå med ut för för att slippa stå som en portvakt i dörrhålet.

Vi var naturligtvis tvungen att ta en liten runda i snön, snacka om överlycklig hund,som en kalv på grönbete, han gjorde verkligen såna där tokhopp som kalvar brukar göra, började gläfsa efter mina fötter eftersom det "knarrade" när jag gick.
När vi kom in efter promenaden skulle han promt ut igen på baksidan, fortsatte att skutta runt som en besatt, ja´ja jag vet att han inte ska hoppa och skutta så mycket men det är enklare sagt än gjort att hålla honom still.
Idag händer väl inte så mycket, ska väl fylla på förråden, blir nog på Coop idag för dom hade godis för 29,90......nää...inte till mig, till dom eventuella barn som ringer på i helgen, förut var det bara påskkärringar, nu ska man dela ut godis 2 ggr om året, säkert jättekul för barnen, men jag var inte så förtjust i det när mina barn var små heller, dom fick gå till dom som dom kände.
Så jag har lite delade känslor, man vill ju inte stå utan godis om nån ringer på, men jag är emot hela jippot som halloween har blivit, allt går ju ut på att handlarna ska tjäna pengar, och i detta konceptet ingår att vi ska köpa kilovis med godis till främmande barn!?
Nej, jag är inte barnhatare, det är inte barnen jag har problem med, det är den påtvingade godisutdelningen som jag tycker är fel.
Ganska skönt att ha stora barn känner jag, för det här var på god väg när mina barn var mindre och det skulle vara halloweenkläder mm.
Va´gnälligt det där blev då......ja´men det är min blogg och mina tankar, jag tycker inte att det är underbart roligt så det så !
(....kanske för att jag inte får sticka huvudet i godisskålen i år.......hmm)
Har fortfarande inte "spårat ur" så det verkar lovande faktiskt, sen jobbar jag dygn imorgon så då behöver jag inte frestas av ett glas vin på fredagskvällen.....ett stort glas ramlösa blir bra !
Nä nu ska jag rota fram vinterkängorna, det blir lite blött och kallt med joggingskor i snön.

Det låg två kort från helgen i kameran oxå, det är inte så stor mening att fota inomhus i ett ridhus men ett kort på Olga blev det och ett kort på Aston, som visar ganska tydligt hur han känner inför att vara på utställning.....lattjo lajban, superkul....kan vi stanna hela dan, snälla matte?

Så han får väl fortsätta flamsa runt så att jag inte tar bort glädjen genom att tjata ihjäl honom i ringen!
Ha en trevlig helg allihop ! / AC

Av AnnCatrin - 29 oktober 2008 09:18

Hallå!
Ja´här händer inte så mycket, jag har "bantat" i 2 dgr......hur länge ska man behöva hålla på ? Vågen är inte på min sida kan jag säga!

Känner mig iallafall jättepigg och sover som en stock på natten......kanske för att kroppshyddan slipper gå dubbelskift för att bryta ner alla kolhydrater?
I mitt fall tror jag att det funkar att plocka bort kolhydrater eftersom jag har en förmåga att få i mig hiskeliga mängder, det gäller bara att härda ut och hålla på ett tag......det är där det brukar spricka!
Igår började det plötsligt spöregna vilket inte ingick i våra planer så vi fick skjuta på promenaden, kl var närmare 16 innan vi var hemma igen och då hade regnvattnet på asfalten börjat frysa......jag hoppas verkligen att denna vinter inte blir som dom senaste.......att snön dröjer och allt bara är som en gigantisk skridskobana, halka gillar jag inte!
På kvällskvisten fick vi plötsligt fint främmande, Fabbe med husse och matte stod utanför.

Babykort på söta Fabbe
Fabbe har varit bra dom senaste veckorna och inte haltat så det är ju skönt för hela familjen.
Idag bär det av neröver, imorgon skall han undersökas på Strömsholm och blir då inskriven om det behövs operation på fredag.
Lillkillen, det är så orättvist, världens bästa Fabbe ska väl inte behöva operera bogarna när han är så liten?
Men vi får sätta vår tro till att dom vet vad dom håller på med på Strömsholm och gör allt som står i deras makt för att göra Fabbe bra igen.
Fabbe är ganska precis en månad yngre än Aston och han lyfter på benet för fullt nu......Det har inte min jättebebis några planer på verkar det som!
Dom fick iallafall busa lite igår, och det var det vanliga scenariot,

Babykort på buskompisarna
Fabbe på rygg och Aston över, han låter som ett vilddjur när han står och vrålar över Fabbe, men han verkar ta det med ro och gör sitt bästa för att ge tillbaka.

Aston & Fabbe i somras
Men efter den operation som det troligen blir så är det en lång rehab så då blir det inget bus på ett bra tag.
Men vi får ta nya tag till våren när vi förhoppningsvis kan lägga detta bakom oss.
Söta bustrollet Tuffa är oxå nära nu, om en vecka är det hennes tur att åka ner och få sin armbåge bedömd och ev operation.

Liten Tuffa ( Tuffa är en dag yngre än Aston)

Tuffa och Aston

Camilla var till Hudik först för röntgen, där var plåtarna SÅÅ fina, men hon tyckte inte att hon kunde lita på det så hon röntgade om här i Sundsvall, hon fick själv se plåtarna och även hon kunde se att den ena sidan inte såg bra ut.
Hon har haft telefonkontakt med vetten i Hudik som efter många om och men skickade sina plåtar till Strömsholm för bedömning.......igår hade hon ringt och ville att Tuffa skulle röntgas om för att Strömsholm sett tecken på OCD.......allvarligt?
Det verkar vara rena lotteriet om man hamnar hos rätt veterinär, Nu hamnade hon i Hudik bara för att hon fick en snabb tid där, men som tur var så avbokade hon inte tiden här i S-vall.
Summan av kardemumman blev att här hamnade hon hos en "bra" veterinär som skickade ner plåtarna till Strömsholm med prio ett, en vecka senare var dom avläst och en tid bokad.
Ja´det är inte lätt att vara hundägare, vi är väl som folk är mest, dvs vi bajsar inte pengar, och det kostar en hel del att sticka in näsan på en veterinärklinik, då kan man tro och förvänta sig att det blir rätt från början eller?
Ja´så det här är inget vidare bra resultat till statistiken, 2 av 3 bernervalpar har krassliga ben......och är det fortfarande någon som tycker att jag är lite väl hysterisk om nån påpekar att min hund haltar?
Peppar, peppar så har det inte varit nåt mer sen han haltade bak på utställningsträningen och det borde vara mer än en månad sen. Duracellkaninen klev med all sannolikt snett i ett av sina humpedumpeskutt.
Så nu håller vi alla tummar och tassar för lyckade besök hos vetten på Strömsholm och sen får vi ta igen all förlorad tid till våren.

Till Sala ska vi iallafall fara hela gänget, vi får hoppas att vovvarna är någorlunda krya så att dom kan hänga med Aston som hejarklack.....
en för alla, alla för en....annars får dom vackert stanna hemma och "mattarna" åker själva.....

Idag skiner solen men det är nog bara tillfälligt för på fredag är det annonserat att snön ska komma.....hade tydligen kommit några flingor igår inte så långt härifrån.
Under "länkar" ligger Fabbes och Tuffas egna sidor.
Nu ska jag slita mej från datorn och försöka göra någon nytta.
Ha de´bra / AC

Av AnnCatrin - 28 oktober 2008 10:16

Hallå!
Ja då har jag åter avverkat ett dygn på jobbet, har ju haft några lata veckor med få arbetspass, det kommer surt efter nu när alla byten skall jobbas igen!
I Söndags var vi på 80-årspartaj hos Björns moster, smörgåstårta och en hel del annat mumsigt....så igår påbörjade jag en liten diethistoria igen.....sporrad av den hemska bilden på mej själv som dök upp på Annelis sida, hur kan alla andra se ut som i verkligheten på foto, och jag ser ut som en enorm barbamamma?....hmmm kanske för att jag tillåtit mej att svälla ut som en sån eller?

Så nu provar jag igen doktor Dahlqvists idéer.....fortsättning följer....
För övrigt har en liten fågel viskat att Astons bror Magic ( Adler) har varit ute och tagit storslam igen BIR & BIG tror jag visst det var, STORT GRATTIS!!!! säger vi här i Sundsvall.....börjar fundera om det är nån mening att åka söderut på några utställningar med såna snygga bröder?
Jag kanske ska stoppa hunden i garderoben och plocka fram honom när han växt i sin stora kostym....då ni.....när han kommer att älga fram som en gud med långa kraftfulla steg med mycket driv i och den långa RAKA pälsen kommer att bölja i vinden.........japp, vi ska jobba oss fram till detta scenario!
Men just nu så stämmer valpigt ostyrig med lockig päls alltför väl, ok jag erkänner väl det!
Imorse var det -2,9 på termometern....brrrr, dax att sätta i kupévärmaren och fårskinnsfällarna i bilen....nu är vintern nära!
Mitt i bloggskrivandet så ringer min man, " du behöver inte vara orolig för blodet på hunden , det är mitt".....?!
Jag såg att han hade en mörkare fläck på bläsen men eftersom han roat sig på morgonkvisten i sin ensamhet med att slakta en hel hög reklamblad så trodde jag att det var trycksvärta.....men icke, hussen och hunden hade mött en annan vovve igår kväll och hussen hade lindat in sitt finger i kopplet så blodvite uppstod....."och sen fick jag inte torka bort det"......bestämmer vem? du eller hunden?

Ja´säger då det, vi är verkligen i behov av hundkompisar, Tuffa & Fabbe, bli genast kry i era ben!
Idag blir det en skogspromenad modell längre tror jag så att han får rusa av sig lite överskottsenergi.
Igår kom det värdecheckar från bryggeriet på 200 kr, vilket innebär att jag tjänade 400 kr lite snabbt på att duscha i cider, det var det väl värt!
Ledig till fredag sen är det jobb hela helgen igen.
Ja det var väl allt om ingenting !
ha en skön vecka! / AC
hoppsan glömde nästan....Grattis Giffarna som vann igår....hoppet lever....

Av AnnCatrin - 25 oktober 2008 15:37

Hallå!
en snabbrapport om dagens äventyr, vi hämtade upp vår sällskapsdam Camilla vid 7.30 och styrde kosan mot Hudiksvall, stenkoll på läget tyckte jag att jag hade......man kan väl för f-n inte missa avfarten till Hudik.....eller hur? det kan man visst!
jag vet att det ska stå en stor skylt där det står Hornslandet och Höllik, den dök aldrig upp, ( kan nämna att när vi for hem hade dom varit ut och satt upp skyltarna igen, för den måste ha varit nedplockad på ditvägen....eller var det vi som surrade för mycket....) det kom ett annat avtag där vi svängde av, men det kändes inte rätt så vi åkte ut på E4:an igen.....och vips så var vi välkomna till Iggesund!....hmm, det var bara att vända och försöka följa vägbeskrivningen för dom som kom söderifrån för nu hörde vi ju plötsligt till den skaran, tro det eller ej!
Nåväl det blev till att köra genom centrum och vidare, nu hade plötsligt klockan sprungit iväg väldigt snabbt, då ringde vår vän från Hassela, jag nämner inget namn, jag trodde att hon efterlyste oss eftersom vi var sen....men icke, hon hade precis lyft huvudet från kudden.....dålig timing att försova sig när det är utställning!
Vi hann fram i tid, hade en kvart till godo innan bedömningen började, vi var nr 2 in i ringen, efter oss var det en storpudelvalp och sen var tanken att hasselaekipaget skulle in i ringen.
När det blev hennes tur så sa vi till att hon var sen så då gick dom vidare med nästa hund.
Hunden var som vanligt i sitt esse, inte hans fel att vi kom inspringande i sista stund, han hade nog behövt en halvtimme till minst för att samla intryck och gå ner i varv....det kan jag säga att en duracellkanin hade inte haft mycket att komma med i jämnförelse !
Inne i ringen så var han mer intresserad av att leta hästskit än att stå snyggt,Vi fick börja med att presentera oss, /och vem är det här då? / Ja´det är Aston 8 månader sa jag förvånat, har inte hört förut att man ska säga hundens namn, domaren klämde och kände och komenterade att det var en stor kille som hade mycket kvar att växa i, hon stod länge och pillade med pälsen på ryggen så jag började fundera om hon letade loppor, förstod sen på kritiken att det var den berömda "Aston Martin Curly coat" pälsen hon beundrade...... sen fick vi springa ett varv, eller det vart mest "humpedumpeskutt" inte många rena travsteg där inte!
Kritiken:
8 mån hund
kraftfull maskulin
men fortfarande mycket att växa i
bra huvud och front
rak rygg
muskulärt bakställ
ännu valpigt ostyrigt
glada rörelser
pälsen något för lockig
mycket trevligt temperament
Vi fick en etta i kvalité
Ja´inte mycket att säga om det.......utom att ett litet HP hade vi väl kunnat fått....? Jag är faktiskt mycket nöjd med kritiken, en glad & rakryggad trevlig krulltott är det inte alla som har i andra änden på kopplet!
Får väl vara nöjd att det står "glada rörelser" det kunde ha stått att han var i stort behov av ringträning oxå.....
två hundar senare när vår sömniga vän skulle ha gjort entré så säger domaren till nästa ekipage i ringen, "du kan ta god tid på dig för två hundar är försenad så gå några varv först för vi har gott om tid !?
Är det nån som behövt gå några lugnande varv så var det väl min duracellkanin?
Sen dök "sleeping beauty" upp, eftersom domaren stod ute och rökte så var det ingen panikbacill.
Skulle tippa att det dömdes 10 hundar på en timme, vet inte om dom medvetet drog ut på det för det drälle ju inte av hundar där precis.
Men vår nyvakna kamrat gick iallafall vidare till bästa unghundsklass, vi väntade och väntade men till slut blev vi less så Camilla och jag packade ihop vid 12.30 och drog hemåt........."Sömnig" skickade ett sms att hon oxå gav upp så det blev inga fler rosetter där heller........hade kanske kunnat jobba sig upp i "metallklass" ? vad nu det var för nåt, ingen som vet!
Dom hade lite egna klasser och valpar och unghundar delades in i grupper utifrån mankhöjden!

Men träning ger färdighet, en utställning till om en månad sen går vi till vintervila och tar nya tag i Sala i februari.
Tycker att jag har lyckats retats tillbaka ganska bra för alla påhopp på min hund som benämns som "lillkrull" både här och där......ja´ men han är vaken iallafall!  ;o)

UTDRAG UR HUNDUS IDIOTUS:

Ändrad sjukdomsbild
I ett senare stadium ändras sjukdomsbilden till att bland annat omfatta sömnsvårigheter samt en mer lättsinnig inställning till pengar. Tidigt på morgnar, företrädesvis lördags- och söndagsmorgnar, ses de packa sina bilar fulla med matsäck med extra kaffetermos, ryggsäckar, små fällbara tältstolar, hundfilt, hund/ar, sömniga ungar samt motsträvig livspartner. Efter varierande antal timmars bilkörning tillbringas dagen
oftast enligt följande exempel: Plastofili
Sittandes på de medhavda tältstolarna i flera timmar, intensivt tittande på andra patienter som springer runt i en fyrkantig ring. Därefter springer de själv ett par varv och får då olikfärgade plastband, som de visar ibland glädje, ibland besvikelse över. Uppskattat värde på plastbanden är ca 10-15 öre. Uppskattade utgifter under en sådan dag är mellan 500 - 800 kronor.

kommentar icke nödvändig.......
Ha en fortsatt trevlig helg, jag ska kolla in Timrå en period till innan jag drar iväg på jobbet / AC
Av AnnCatrin - 24 oktober 2008 20:36

Hallå & godkväll !
Ja´idag har jag varit modig! Åkte på en ny inköpsrunda till Willys.....måste ju utnyttja värdecheckarna på 200 kr.
Inhandling av helgens varor förlöpte utan fara för liv och lem....köpte INGEN cider !
Däremot så kom jag på att taco skulle smaka bra som kvällsmat så glad ihågen inhandlade jag allt till denna lilla festmåltid för familjen.....hmmm, det första maken säger när jag kommer hem är: du kommer väl ihåg att jag skulle ut med jobbet ikväll? nä, det minns jag inte, och dottern är på vift som vanligt och sonen lyste oxå med sin frånvaro......ja´så kvar är jag och 1,3 kg köttfärs med tillbehör......ensam mamma söker nån att äta med!
Det blev en blandad sallad från pizzerian för min del och taco får det bli till middag imorgon......och f-n ta den som inte äter ! ;o)
Hunden har kammats nödtorftigt inför morgondagens utställning, vad spelar pälsen för roll om han rör sig som en kratta?
Har inga förväntningar, kan ju inte räkna med att domaren ser det jag ser, att han är snyggast i världen!

Hunden tar det hela med ro och vilar sig i form.....
Idag på förmiddagen har vi varit på promenad runt elljusspåret med Ingela, blev lite social träning på köpet, han var som vanligt på hugget och skulle hoppa upp på henne för närmare undersökning av ny bekantskap......Jag kommer att få armmuskler som Hulken innan det här är klart!
Ja´ och där gick slutsignalen i GIF- matchen, 0-0, ett poäng är bättre än ingen.
Men ur mitt lekmansögeperspektiv så spelade dom faktiskt ganska bra.
Ja det händer inte så mycket mer i Bosvedjan på en fredagskväll, och lika lugnt och skönt är väl det!
Imorgonbitti drar vi som sagt till Hudik, sen ska jag jobba dygn, har tagit sem.timmar mitt över dagen.( jag börjar kl 18 så har tänkt få i mig lite taco innan jag åker)
Hunden har för övrigt helt kommit över sin trappfobi, det är jag som inte vant mig än, blir lika snopen varje gång han kommer intravande i tvättstugan, ikväll drog han iväg nerför trappen utan att jag gått ner före, så nu gäller det att hålla tvättstugedörren stängd så att mästertjuven inte bär upp all smutstvätt.
Han har blivit en hejare på att sno allt möjligt,han bär det till sin dyna, verkar iallafall inte intresserad av att äta upp strumpor och dylikt men det kan man inte lita på så det är ett hököga på honom hela tiden.
Han blir helt till sig i trasorna när vi möter andra hundar, lugnar iof ner sig ganska snabbt men jag känner ändå att jag måste förklara att han faktiskt är en valp för alla ser inte det nu när han har blivit så pass stor.
Annars känns det som att dom man möter tycker att man misslyckats katastrofalt med uppfostran...men hallå, jag kämpar friskt varje dag med min vildbase!
ha en trevlig helg! AC

Av AnnCatrin - 23 oktober 2008 11:15

hallå!
Ja´tänk om man kunde lägga saker och ting åt sidan och sluta fundera vidare, vad enkelt allt skulle vara!

Men vetgirig som man är så lusläser man allt, ( där internet är en outtömmlig källa till kunskap OCH okunskap), allting låter vettigt om det läggs fram på ett bra sätt.
Jag har snappat upp ett och annat om vad som gäller vid den framtida höft- och armbågsröntgen, sederingsmetod verkar kunna ha en avgörande betydelse för resultatet, vilken linje ska man då gå på ? ett medel som "mörkar" dåliga höfter eller ett medel som gör en frisk höft slapp?
Och inte blir man mindre förvirrad när man börjar surfa runt på olika sidor där debatten verkar gå på högvarv i denna fråga, om det man läser och det som är skrivet är sant så är det ett fullständigt lotteri vilken status det blir på röntgen......till och med vem som äger hunden vid röntgentillfället skulle vara avgörande för resultatet....???!!!!
Hassemans kennel har brevväxlat med SKK i denna fråga. Läs under aktuellt på den sidan.
utdrag från denna sida:
höftleder A eller gravt HD-fel D är beroende på följande faktorer:

1. Vid vilket tillfälle hunden har röntgats. 2. Vilken veterinär och klinik som har röntgat. 3. Vilken röntgenutrustning som använts. 4. Vem som är hundens ägare vid röntgentillfället. 5. Vilken sedering (bedövning) som har använts. 6. Hundens position på röntgenbordet. 7. Exponeringsfaktorn
Råd till dig som vill få bra höftleder på din hund:
Röntga hos SKK:S gamla chefsveterinärer Lars Audell eller Håkan Kasström. De uppfyller alla Kerstins fordringar på utrustning och de använder inte sedering som försämrar höfternas utseende. Du får också deras expertutlåtande omgående. Säger de att lederna är Ok, så vågar nog inte Kerstin gå emot dem. Undvik röntgenveterinärer som sederar med Domitol, Propofol eller Torbugesic (det gör c:a 80% av veterinärerna) då dessa preparat försämrar resultatet med det dubbla vad gäller C-D och E.  De kliniker som använder Plegicil har de i särklass bästa HD-resultaten. Både Kasström och Audell "pleggar" alla hundar
Ja´ha, så nu skulle man känna sig lite klokare eller? Ska man måsta åka runt hela landet för att få en ärlig bedömning?
Jag är inte ute efter att hitta en klinik som "släpper igenom" dåliga höfter.
Jag vill kunna lita på att den som röntgar min hund vet vad han/hon håller på med, och att plåtarna avläses av någon som är professionell.
länkar till fler bloggar som tagit upp denna fråga:
olle & maxens blogg   bernerbergets vardag
Ja, nu är det ju några månader kvar att fundera, men visst, jag kan sätta mig i bilen och åka till Audell i Upplands-Väsby om det är det som behövs för att få en riktig bedömning, men det ska väl vara lika för alla oavsett vart man röntgar sin hund kan man tycka?
Och som flera i sina bloggar frågar sig, är det sannolikt att alla hundar som har A eller B verkligen är fria eller har dom haft flax vid avläsningen?
Det här skapar som jag känner det jättestor förvirring om det verkligen går till på det här sättet, hur ska man kunna nöja sig och tro på ett resultat som inte är A eller B......om jag åkt nån annanstans och/eller sederat med ett annat medel så kanske resultatet blivit ett annat?
Nu kanske det här är vardagsmat för er som hållt på några år men för mej som håller på att sätta mig in i nya saker så blir jag mer och mer fundersam. Det man tror bara har en svart eller en vit sida /friröntgad eller inte/ visar sig ha en gigantisk gråzon av olika teorier och påståenden om hur det egentligen ligger till, och vi som står här med valpar som ska röntgas blir stressade över att hamna hos "fel" klinik.
Det gäller att sålla i informationsdjungeln och gå på det som låter vettigt, men ärligt talat så är det mycket som inte gör det i hundvärlden!
F-n...man skulle ha börjat med knyppling istället, det var väl det jag visste!
Men det är så här det funkar i cybervärlden, man får tips på en länk, läser, upprörs och sprider vidare, sen är det alltid upp till varje läsare att bedömma trovärdigheten i det skrivna ordet.
I en perfekt värld så är alla påståenden ovan osanna........men tyvärr så tror iallafall jag på att det mesta är sant!
Så där ja´då fick jag skriva av mig lite funderingar, resten av dagen skall jag väl inte göra något, tänkte ta en brottningsmatch med hunden och en kam, sen blir det en skogspromenad som vanligt.
Har varit på möte på morgonen så han blev själv några timmar......puh, han tycks ha sovit den tiden!
Ikväll ska vi heja fram Timrå i soffan, enklast så för då kan man sappa vidare till nåt roligare om dom spelar dåligt......ingen vidare stöttande supporter, jag vet!
Ha de bra AC

Av AnnCatrin - 22 oktober 2008 11:42

Hello again alla blogglovers!

Dax att plita ner en rad eller två igen. Här rullar dagarna på och vi växer och frodas min hund och jag, vi har båda noterat viktökning på vågen......hmm.
I måndags när det var 8 månadersdag jobbade jag och igår hade vi annat för oss så idag kvistade vi förbi vetten för en vägning. 38 kg för hunden, själv väger jag mig i badrummet bakom låst dörr och helst med lampan släckt så man slipper se eländet.
Han gick bara upp 0,5 kg mellan 7 och 7,5 månader så jag trodde att det började plana ut nu men nu var det 2,5 kg på 2 veckor trots att jag minskat maten med 1-1,5 dl / dag.
det har jag gjort för att kolla om konsistensen på "nr 2" blev fastare, och det verkar faktiskt så.
Sen att han här kroniskt vrålhungrig jämnt är ju en annan femma.
Har även försökt mig på en mätning av mankhöjden, 64 cm mellan tummen och pekfingret får duga.

8 månader 38 kg  64 cm
På måndag förmiddag ringde en trevlig kvinna från Kopparbergs bryggeri. Hon beklagade det inträffade ciderincidenten, tydligen hade det hänt på fler ställen, någonting hade gått fel i produktionen av den här sorten som var nytillverkad.
Hon ville veta om jag ville ha ersättning för förstörda kläder men det ville jag inte, för det jag hade på mej var tvättbart, men som hon sa, många har ju börjat ta fram ullkapporna......jag i en ullkappa!?
Hon skulle iallafall skicka lite varucheckar så att jag kunde handla lite gott inför julen!
Igår hade vi storfrämmande från Hasselaskogarna, Anneli & Olga kom på besök, TREVLIGT!

Söta Möllelyckan Rock-Olga
Dom skulle vidare sen på Arken för fotografering. Aston har vuxit om Olga på höjden men det är ingen tvekan om vem som är valpen i gänget! Han är som en gigantisk klumpeduns, gjorde sitt bästa för att starta lite bus, sen fick Olga igång honom genom att skälla på en stackars pojke som gick förbi........"kolla på mej, jag kan oxå skälla, oavbrutet, och jag har ingen aning om på vad.....men skälla kan jag!"

närbild på Olga
Sen på kvällen ringde kamrat Pia vid 18- tiden och frågade var jag höll hus, vi ska ju ha garagekväll! ja´men det var väl kl 19 ?.....nä, det var det inte så det var bara att kasta sig i bilen och skynda sig dit.
Vet inte hur Böne upplevde det att förklara saker och ting för oss men skulle tippa att det kändes som att ha en kurs för en hög med Nalle Puh damer......väldigt liten hjärna och mycket fluff i öronen......ja, ja´vissa saker fastnade nog som jag tog med mig hem och instruerade min man om....det är ju inte för inte som man har en egen mekaniker!
Idag har vi varit på en skön skogspromenad, bara jag blir bättre i ryggen ska jag stuva in "odjuret" i bilen och åka ner på stan för lite miljöträning, idag var det på det beryktade håret att jag hann med när han plötsligt gjorde ett utfall och skulle hoppa upp på en tjej vi mötte, troligen för att hon gick och pratade i mobilen, han trodde väl att hon pratade med honom!
Kan vara en god idé att gå Storgatan upp och ner några gånger där det är mycket folk i rörelse.
Men för tillfället vill inte ryggen ge med sig och då är det lättsammare att knata runt i skogen där han kan vara lös. ( och där han dagen till ära nosade upp lite skit att mumsa i sig, jag skulle nog inte ha dragit ned på maten)
Tanken finns i bakhuvudet att jag ska träna lite inför lördagens utställning oxå......den tanken ligger bra där bak i huve´t, kom nog inte att omvandlas till handling om jag känner mig själv rätt.
ja´det var väl allt för idag, kommer jag på nåt mer som behöver plitas ner så får det bli i nån annan dags inlägg.
Naturligtvis skickar vi grattiskramar till Tuffa som blev 8 månader igår och Fabbe som blir 7 månader idag.....kämpa på med era krassliga ben!
ha de bra AC

Av AnnCatrin - 19 oktober 2008 18:47

Godkväll !
Hade verkligen INTE tänkt skriva nåt idag....hur toppar man gårdagens historia?
Nåväl, jag skriver väl några rader ändå för det blir inget nedplitat imorgon heller eftersom jag jobbar.
Gårdagens eftermiddag förflöt utan några ytterligare misilsanfall. Det blev en lördagsdrink på vanlig hederlig cola zero.....nä, jag hade ingen cider....konstigt.....och ja´jag är inne i en formsvacka vad det gäller att dra in på kalorier....jag har ju hela vintern på mej......nähä....ingen som hört den förut va?
och Timrå åkte på stordäng så det är inte heller nåt att förtälja "sur"
ja, ja .....plötsligt så händer det.....att jag tar itu med dom där kalorierna som ska jagas....hunden växer på sig och vi kan gå LÅNGA promenader i skogen.( då kan man äta vad som helst eller? )

Har plöjt igenom lite olika fakta om HD ( höftledsdysplasi INTE Harley Davidson) idag.....tänk om jag går för långt och orsakar HD för det? Får lita på magkänslan när det gäller detta, vi har ju utökat promenaderna eftersom, och han springer alltid lös på sina villkor så förhoppningsvis så har det hjälpt, inte själpt.
Idag ringde Lena, vän och granne, och ville ha sällskap på promenad, det passade oss perfekt eftersom dom bistra höstvindarna höll oss kvar i soffhörnet.
Aston blev som besatt av Lena....jippie, har vi tagit med en vandrande leksak till mej?
NEEJ ASTOON !!!! sa/skrek jag hela tiden för han sprang och nafsade i henne typ oavbrutet......kanske inte så bra att yra runt i skogen varje dag som värsta skogsmulle utan en endaste människa eller hund inom synhåll?
Måste lägga in lite mer social träning....
Jag blev ju inte mindre stressad av att Lena hade en vit jacka på sig och vi gick på blöta leriga skogsstigar......
Nu gjorde Lena sitt bästa att för  ignorera hunden och verkligen inte uppmuntra honom, men när vi var på väg hem så fick han värsta rycket....nu dj-vlar ska jag ta henne! Kom flygande som ett jehu och hoppade upp på min stackars granne som inte alls var beredd, inte jag heller ska jag säga! Sen flög han som ett skållat troll fram och tillbaka, överlycklig över att fått säga sista ordet....hundskrälle!
Eftermiddagen har förflutit utan att ett enda vettigt handtag gjorts....jag ska ju jobba dygn imorgon så krafterna måste hushållas!
Har hjälpt sonen med frillan, frilla och frilla, det var total rakning som stod på programmet, tuppkammen är för tillfället ett minne blott.
Till mammas förtjusning......men helt rakad skalle är väl inte heller nödvändigt för en som ärvt mamsens tjocka kalufs?
att maken/ hussen rakar skallen är ok eftersom det inte finns nåt hår att spara ut, men sonen försvarar sin frilla med att det är så dyrt att gå till frisören.....ekonomisk pojke!
Hoppas att nästa vecka bjuder på strålande väder så att vi får lite uppmuntran i höstmörkret! / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards