Aston & Lukas

Alla inlägg under september 2012

Av AnnCatrin - 29 september 2012 20:45

  Jamän hej igen då!
Bloggar man sällan så glömmer man ju bort en del man skulle vilja spara för framtida bruk    som tex att jag var på min förra arbetsplats och blev avtackad med tårta och fina presenter .........
 
en mörk Captain Morgan var en ny bekantskap .........trevlig herre även han, jag har ju köpt den ljusa och inte vågat prova den mörka ............. nu står det 1 - 1 mellan kaptenerna!   
Ja, det är väl bara att inse att mina forna arbetskamrater vet vad jag vill ha i present .......... inga tramsiga prydnadssaker här inte!   
Efter förra helgens 50- årskalas är det inte så mycket bevänt med kaptenen ........men den andra flarran ska få lagra sig en stund ................................  
Nåja, över till mer värdsliga saker ...........................som dom fyrbenta tex ........................det har ju städats en del på Bågevägen efter fönsterbytet .........tro det eller ej ...........................och när jag ändå gjorde höst/vinterfint i gästrummet så tog jag en bild ..............................dagen efter kommer hussen i huset hem och kommer i vanlig ordning in källarvägen, JA, han har egen ingång    han brukar få leta sin ena foppatoffel, eller båda om Lukas har varit på det humöret ....... men denna dag var den inte att finna, jag fick hjälpa till i sökandet ...................troliga scenariot var ju att den blivit kånkad utomhus ...............................jag skojar inte när jag säger att jag formligen höll på att skratta ihjäl mej när jag slänger ett getöga in i gästrum,met och ser hussens foppatoffel prydligt parkerad på sängen  

Naturligtvis fram med kameran och dokumentera ......................................... liten trulig farbror har kastat lystna blickar på den nytvättade gosedjursbernern som låg på sängen, det låg två gosedjur från början men den första hämtade han dag ett.
Och liksom för att göra så lite väsen av det som möjligt så lägger han hussens toffel på sängen istället, liksom som ett byte, för då gör det väl inget eller????
Jag kommer fram till att detta har han pysslat med i tidsrummet mellan att hussen går på jobbet och matte kliver upp ....................... kreativ liten kille!
 
och det är ju här det blir så kul att jag fotat dagen innan .....................tydliga spår av liten farbror kan anas i sängen   dessa två mjukisberners har legat i tvättstugan i flera månader efter tvätt .........................han har tydligen full koll på dom när dom hamnar i gästrummet, ett rum han aldrig är i annars .......................för det har ju blivir Astons pojkrum, han ligger alltid där.
 
liten trulig farbror, tjurig och envis som få men så lätt att älska   det spelar ingen roll hur Aston gör ....................... som ett brev på posten gör Lukas precis tvärtom!
Aston har aldrig någonsin legat i soffan ............................I Lukas sinnevärld är det väl helt självklart ........eller?
  


 
Myspropp!


 
mattes gogubbe numero ett ......................finns ingen som kan plira som han ........................ehumm ............jaja en viss grad av vindögdhet dröjer sig möjligen kvar .......................  
   
tråkdag häromdagen med regn ........................lite bus på altanen lättar upp stämningen!

Det blev ingen dragträning i onsdags, det kräkregnade hela dagen .......................nej då får det vara, en viss känsla av nöje ska ju infinna sig oxå och den känslan uteblev helt.


 
men Kotten och Kliff kom förbi på en fika, och eftersom Magnus oxå fanns i huset så blev det fästingjakt ...................han är fenomenal att hitta fästingar, förra veckan när vi var på dragträning ringde han och hade hittat tre på Lukas som var kvar hemma ....................han hittar, plocka får jag göra själv!
Dom var väldigt små, och döda, så förhoppningsvis så hade fästingmedlet som jag preppat honom med inför Torsåker gett verkan.
Effipro är det jag använt i sommar när vi åkt till fästingland, ska dom bara poa på här hemma har jag inte behandlat.
Hur som haver så klämdes det och kändes på hundarna .......................Lukas har flera sår på huvudet troligen efter all knott i Torsåker, Aston hade likadant efter en Byskeresa .................Kotten hade en mindre känsloyttring om man uttrycker sig milt när hon kände något misstänkt på Kliffen, och mycket riktigt så satt det en stor äcklig fästing fram på bröstet på honom, den var oxå död, Magnus fick lokalisera den så att den kunde avlägsnas, dom som satt på Lukas var inget i jämförelse med denna best ....................USCH vilka äckliga djur!
 
Hussen blev sugen på rödvin .........................och om man inte tänker efter då beger man sig mot Birsta en regnig lördag när det dessutom är löningshelg ..................... BIG MISSTAKE .................HUGE MISSTAKE !!!!! Jag åker ALDRIG till Birsta om jag inte absolut måste på en helg, bättre att stöka undan på vardagar och då på dagtid.
Men hamnar man mitt i kaoset så gör man, det tillför inget att låta pulsen rusa .........FALL IN I LUNKEN............ är mer min melodi .........................annars så kan man bli till sinne och krocka, som några längre fram lyckades med .........................jag har varit på Birsta förut där fullkomligt hysteriska människor blivit som besatta i sin jakt på en parkeringsplats ...................men HALLÅ! alla kan INTE stå vid entrédörren .................... så är det bara ...........................!!!
Lugnt och harmoniskt så drog jag igång ljudboken ......................så är det här i Norrland när man får en stund för sig själv!   
 
Det blev några grisöron oxå till mattes bästa pojkar ...............................fast Lukas alltid får den största så är han klar på rekordtid, Aston hann lämna sitt öra flera gånger för hos honom finns inget vidare intresse, man får nästan tvinga honom att äta klart, den lilla tjocksmocken behöver verkligen inte två öron!
han står som en gam över Aston och väntar på att han ska tröttna på sitt öra, men idag åt han upp hela.
Ännu en avdelning där dom är sjukt olika, Aston har en bedrövlig tandstatus, innan han fyllt två år hade han legat hos veterinären två ggr för mycket tandsten och tandköttsinflammation ....................Lukas har börjat få tandsten nu så nu försöker jag själv få bort den med skrapa för att tjäna några dyrbara tusenlappar.....................och det verkar faktiskt funka, vi tar lite pö om pö!
Jamän så där, det blev några rader så här i slutet på september oxå 
  
trevlig höst! / AC


Av AnnCatrin - 25 september 2012 12:28

Hallå!
ja här duggar inte bloggarna tätt nuförtiden .........................men jag plitar väl ned några rader för framtiden, det är alltid kul att läsa vad som hände för nåt år sedan.
Det har varit full rulle även om det inte bloggas frenetiskt, tre helger på raken har kosan styrts mot Gävlehållet, först som besökare i Högbo, sen som utställare i Gimo och helg tre som deltagare på en aktivitetshelg i Torsåker anordnad av aktivitetesombuden i Gävle.
  
 

Äntligen fick man se lite svampar, och gula sådana är man inte bortskämd med på våra breddgrader   
 
Lukas fick följa med på detta äventyr, tur man har vovvar som passar för olika saker   liten trulig farbror går inte i taket med ystra glädjeskutt i första taget .........typ aldrig ............. han poar på för sig själv han som en liten Ferdinand .........efter den gemensamma skogspromenaden fick hundarna vila i bilen en stund .........sen var det både drag och rallylydnad på programmet ...........rally hade jag nog gett mig på om jag hade haft bästa busbullen med mig ................  nu hade jag ju inte det så det fick bli drag ..........jag tog ut Lukas ur bilen och öppnade bakdörren och tog ut dragselen ........... då hoppade Lukas tillbaka in i bilen ..........  du kan dra själv j-kla särrrrring !
 
Ja man måste ju befästa sin roll som den som bestämmer så han fick allt dra några varv den lilla vrångskallen   
Han är så härlig den lilla sötnöten, svårflörtad som tusan, dag två fick dom oxå sitta i bilen efter promenaden en stund och där blev han kvar fast grinden stod på vid gavel ........törs f-n hoppa ut tänkte han, man vet aldrig vad matte hittar på för stolleprov!


 
Kliff var mer med på noterna!
 
sötaste lilla grosservalpen Ellie, roligt att se andra än berner oxå!


Det börjar bli dax att släpa med kameran på promenad nån dag, det är stiltje på den fronten oxå!
 
dagsfärsk mobilbild   
 
fönsterbytet är nu helt klart både ute och inne, ja, att sätta upp svarta gardiner var kanske inte det smartaste valet, dom syns inte utifrån!
 
men det blev fint inifrån   
 
fönstersnubben rekomenderade ett delat fönster och det blev riktigt bra! Det ser större och högre ut med en mittpelare.
Tänk vad man kan lura ögat   .......................och sen kan man lura andra oxå ........så där lite i all välmening   Vi fick förfrågan om att hjälpa till med ett överraskningskalas till en helt ovetande Ulrika, jamän vad gör man inte för sina vänner?
Upplägget var att hålla henne hemifrån på dagen så att hon inte snokade runt på Ånäsparken eller fick för sig att umgås med sin dotter eller mor som verkligen hade annat för sig   
Plan A var att åka till Ramvik och spåra, då måste man ju liksom åka även om regnet stod som spön i backen, i sista stund blev det klart att älgjakten satte käppar i hjulet för den planen så då blev det plan B, skogspromenad med svampplockning ......... febril sms kontakt med festkoordinator Emma ......... medans Ulrika godmodigt gick runt bland tall & gran   vilken tur att vi fick grönt ljus att lämna skogen när himlen öppnade sig ........ blev lite svårt att motivera fortsatt svampplockande!
 
Aston Martin får här en tillrättavisning av Kotten ......... en av många ....................det var ett väldigt ropande av: ASTON MARTIN !!!!! GÅ TILL DIN MAMMA!!!!! ......................men om man lever sitt liv i ett konstant glädjerus så är det ju självklart att när andra utropar förtjusta glädjerop så kommer Aston Martin ångande över stock och sten för att dela glädjen ..................sen den där lilla detaljen att han plöjde sönder svamparna brydde han sig inte ett smack om   
 
Mattes finaste pojkar   


 
Förfest hemma hos mig på kvällen ........................någon tror att hon skall bli bjuden på restaurang på stan ............................  
Snarare ett led i den geniala planen ......................uppehålla så att alla gäster kommer på plats   
 
I bilen blev det bindel på och nån harang om att hon skulle byta kamrater   
      den som känner Ulrika förstår att det blev många tårar ........ men mycket glädje oxå!
Fulla lokalen med släkt och vänner, en mycket lyckad fest vill jag påstå!

 
Av Camilla och mej fick hon en solcellslampa, jag har en själv, den lyser som ett levande ljus på kvällen, tänds och släcks automatiskt.
 
en tavla med dessa bilder och ett superfint kort som min nya arbetskollega Cornelia gjort, jag kommer absolut att beställa fler kort av henne
här kan du se Ulrikas kort: PYSSEL A´ LA RAGGSOCKA  
Ja, så nu lägger sig väl lugnet, nu behöver man inte längre tänka på vad man säger när en viss person är i närheten .......... det har varit grava fall av prat bakom rygg på senaste tiden   
Summa sumarum fyra helger på raken med aktiviteter av skilda slag, nu är det bara 2 helger kvar innan jul som är bokade, Nordichallen och Stockholms hundmässa, den senare åker vi tåg till och bor på hotell ........ utan hund, värsta lyxresan   
Förra hösten plöjde man ner alla slantar i viltspårsprov, denna höst blir billigare då dragträning bara kostar eget arbete, ingen peng! STORA GILLAKNAPPEN!

Imorgon är det dragträning igen, det är verkligen Astons grej det, jag börjar faktiskt tro att vi ska få till det!
Igår tog vi tag med det här med cykling igen, duktiga pojkar, men Lukas får man hålla koll på, han springer gårna lite bakom och passgår ........... väldigt fort kan han springa i pass, men han rullar över i trav när man ökat farten, ska nog bli ordning på honom oxå så småningom   
Båda är anmälda till Nordichallen, sen går vi till vintervila och tar nya tag nästa sommar.

Vi skickar styrkekramar till Hudik där Hilma fortfarande är på vift, det är tre veckor sen hon försvann, usch vad jobbigt   
ha det bäst till nästa gång jag dyker upp i cyberrymden   / AC

Av AnnCatrin - 10 september 2012 21:52

Hallå!
Ja på allmän begäran .....................eller Emmas då   så bloggar jag väl lite grann då!
Idag har vi varit till Hudik och letat bernersennentiken Hilma 8 år, hon har varit borta i en vecka och idag var det skallgång efter henne, vi tog med våra bästa spårnosar, Lukas, Tutan, Figo & Putte, dom två sista av rasen Pinscher.
Tanken var inte att dom skulle hitta spår eftersom dom är en vecka gamla, snarare att markera eller visa intresse om det var nåt djur i skogen, helst en hund då av den bästa rasen ............ berner!
 
lite förvirrande blev det allt ............................vad exakt är det vi söker    .........................hundarna sökte och sökte efter ett blodspår att följa ............................men om turen varit med oss så hade dom fått upp ett spår om hon ligger och trycker någonstans .........................efter skogen, som var av modell värre än Lowes, och det var det tur att det inte var på tid och skulle bedömas, matte är helt klart inte i spårkondition i oländig terräng    Så sökte vi i diken efter E4:an .............................hon kan ha sprungit under en viadukt och hamnat på andra sidan E4:an, vi sökte även där, Lukas och jag kollade av en sträcka längs E4:an ..................... även om det värsta ha hänt att hon är påkörd så vill man ju hitta henne!

Hilma försvann när hon blev skrämd av åskan ...........................efter det har hon varit i en gigantisk kohage med både kor och kalvar, korna har jagat henne, det finns det vittnen på som försökte hjälpa henne ur hagen .........................efter det är hon försvunnen .........och raka spåret från den kohagen är under viadukten eller ut på E4.
Ett medium som kan tala med djur säger sig ha haft kontakt med Hilma och hunden säger att hon sitter fast i närheten av hemmet, därför har vi sökt i närområdet.
personligen tror jag att hon sprungit längre när det både åskat och galna kor jagat henne.
Det blir logiskt att relatera till hunden moster i Huljen hittade för någon vecka sedan ........ tittar man på kartan kan man dra ett streck med en linjal hur hon har älgat raka spåret genom skogen i nästan två mil .................... troligen skrämd av något eftersom hon var en van jakthund.
Nu håller vi alla tummar och tassar att Hilma kommer till rätta!
 
Spännande med hästar men det var ju inte dom vi letade!
............................ och på tal om mystiska bilar som far runt och stjäl både det ena och det andra   ........................ Lukas och jag sökte av dikena efter E4:an på höger sida norrifrån sett ........sen kom vi in i en liten skogsdunge ...................då ringde kamraterna och funderade vart jag var   jag är söderut från kyrkan sett .........kör till kyrkan!
När vi kom ur dungen såg jag Ulrikas bil, men kunde inte gå raka spåret för det var en kohage ivägen, så vi fick gå en liten omkrok och Ulrika körde bilen oss till mötes.
Vi tyckte att det var dax för en liten fikapaus sådär i kyrkans område ......................satt där i bilen i godan ro när en man i arbetskläder närmade sig lite försiktigt .............................  man får inte fika på kyrkans mark hur som helst ........... definitivt inte om man sitter i en "skåpbil" ...................... han ville kolla upp vad vi var för suspekta typer för kyrkan hade blivit plundrad på koppar .............................   DU! kyrkan kan behålla sin koppar, vi söker en hund vi!
Jamän det här blev ju en liten rolig parantes till alla varningsmeddelanden om skumma bilar .................... toka från Sundsvall har setts smyga runt kyrkor i grannstaden, lägg genast ut en varning på FB!  ( och gärna en bild på fikat oxå) 

Ja, FB, vad ska man säga? har man lite distans så kan man skratta åt hur vi lite till mans beter oss i cyberrymden!
 
Sen har vi ju även baksidan, där någon slänger ur sig ett påstående .....................och flera hakar på tåget och kommenterar ...................... det dom inte har en susning om, för dom var inte på plats, men dom vet minsann vad som hände .......................hmmmm ..........MÄRKLIGT!
Några vet sig med bestämdhet veta vilken tråkig stämning som råder runt bernerringarna på utställning ..........................    
EHHH????? Jag har då aldrig varit på så trivsamma tillställningar som just denna sommar, tjo och tjim och glada tillrop!   
Jag erkänner mig skyldig till att inte stanna och heja fram kvaliciferade berner i finalringen ......... helt av egoistiska skäl, har ofta långt att åka ...........men i Högbo gjorde vi ett undantag, vi åkte ner över dan för att kolla på lördagen, Bästa Bosse blev BIR, nejmen hoppsan vad roligt ........ kanske vi ska stanna ändå till finalen när vi inte har några hundar med .......................... sagt och gjort ........................sjukt spännande, vi tjoade och tjimade på både uppfödargrupp, avelsgrupp & bästa Bosse!   
Sen är det visst nån som tycker, citerar: Att heller aldrig hejja på oss från ringside i finalen eller gratta ifrån hjärtat efter gruppvinster/bisplaceringar osv är bara patetiskt! OK, nu vill ju inte jag utge mig för att vara den skarpaste kniven i lådan men för att heja på någon från ringside bygger väl på att man är där eller??
Och att gratta från hjärtat bygger ofta på en ömsesidig respekt, du gillar mig och jag gillar dej ........ELLER?
Jag tror inte att det är så många som stannar till finalerna faktiskt, jag har inte stannat trots att min uppfödare gått vidare till final .......................men hade jag gjort det så hade jag naturligtvis skrikit mig hes när en berner äntrar finalringen.. 
Otroligt tråkigt att denna säsong skall avslutas med osanningar .......... jag vet, och många med mej, att om det är tjo och tjim .............. då kommer det från bernerringen, vi har fått beröm för gott "sportsmanship" så kom inte och påstå att vi sitter och är avundsjuka runt bernerringen, det stämmer verkligen inte där jag har varit!
Sen hur mycket sanning som ligger i det inlägg som  jag citerat ur kan jag inte kommentera eftersom jag inte var på plats, kände bara att det är ett slag under bältet att påstå att det är patetiskt att inte heja i finalringen ......................jag ser inget patetiskt i att välja att åka hem, ofta mer än 30 mil .......................jag är inget barn, jag är en trött tant som längtar hem efter en lång dag med tidig morgon.   
Och när vi ändå är inne på det där med utställning ........................i helgen var det Gimo, Aston var anmäld men jag var i valet eller kvalet om jag skulle ta med honom ......... han är ju liksom i ingemansland känns det som ...................... Äsch, han är ju anmäld så OK då!
snopet med bara 3 öppenklasshanar, Hubbe, Kliff & Aston, typ derby mellan Sundsvall & Timrå ...................må bästa kvinna med hund vinna   
Vart har alla öppenklasshanar tagit vägen ????? sju i Karlskoga, i Högbo var det två och nu tre ???
 
Bästa busbullen slog kamraterna och kammade hem ett CK oxå!
( och här skulle naturligvis jag flyttat in hans bakben ......................
han vill gärna sträcka på sig där bak den gode busbullen   )


 

matte var genast framme med börsen och köpte en flådig rosett för 100 riksdaler ..............ja, för på min nivå gör man så!
Astons kritik:
maskulin hane med korrekta kroppsproportioner
något lösa ögonkanter
aningen övertecknad i sitt ansikte
tillräckligt bröstdjup
passande benstomme
skulle önska bättre knävinkel
rör sig typiskt runt om

utmärkt temperament
Domare Johnny Andersson 

Jag blir SÅÅÅ glad när vi får ett EXC, och ett CK och klassvinst blir ju som typ högsta vinsten   
En utställning kvar för i år på Nordic, håller tummarna för att vi avslutar med ett till EXC!


 
 Vi har fått snurr på dragträningarna, detta lockar faktiskt fler än jag trodde, så roligt!


 

Nu har vi ju börjat traggla med kärran, det märks att vi kört med bara hjul före, det blev en naturligt övergång.


 

VA? vart är matte???? tvärnit på stället när han inser att matte går BAKOM   hehe .......... Rom byggdes inte på en dag .........men plötsligt så händer det .....................hoppas jag!



Och som av en händelse så ringde en fd arbetskamrat från mitt förra ställe idag och hade hittat två löspringande hundar efter en livligt trafikerad väg .........................det måste vara nåt karma eller nåt eftersom jag får nys om alla hundar som springer vind för våg polisen blev kontaktad och jag ringde en vän ........................det var en liten hund och en ST Bernhard, kollegan har ju inte direkt en bil som rymmer den typen av hund så den fick snällt sitta utanför medans den mindre modellen fick sitta i bilen
jag fick ett tips om vems hundar det kunde vara och en person hade dykt upp och sagt att hundarna smitit från hundvakten, nåja, räddad för stunden tills dom smiter igen!


Ja, det var väl allt för idag, ha det bäst tills nästa gång! / AC

Av AnnCatrin - 3 september 2012 09:52

 
    Hallå!
Ja då var det september då, egentligen så kom väl hösten redan i maj eller? Sämsta sommaren ever har nyss passerat, vi får verkligen hoppas att det bara kan bli bättre från och med kommande somrar!
Inspirationen till att blogga har fallit som en gråsten i djupt hav, det är ju på FB man uppdaterar sig nuförtiden   
Men för att sammanfatta augusti så fyllde bla bästa busbullen 4,5 år .............. man måste vara rädd om halvåren oxå när inget varar för evigt!
 
Ja den där kostymen som det tjatades om i hans tonår att den behövdes växas i .........den har han fyllt ut ganska bra, mattes finaste kille!   
Så det finns hopp om liten farbror oxå ..........................
 
Nu är ju inte han så hög på benen men visst ska det hända mer med honom oxå innan han kan räkna in sig som 4,5 -åring!


 



   
Sköna dagar i svampskogen har vi haft, idag börjar älgjakten så då får man välja sin promenader, men jag tror inte dom jagar i våra skogar, i allafall inte i dom närmaste.


 
Moster i Huljen fick en liten hund på halsen som sökte upp henne hemma, skönt att veta att hon verkligen var borttappad, man ska ju inte ta hand om hundar med sändare men i detta fall stämde magkänslan att hon behövde hjälp, bortskavt skinn på trampdynorna gjorde att vi uppsökte veterinär för lite omplåstring, dagen efter fick hon komma hem till Stöde, hon fyller elva i december, finaste lilla Disa.



 


 


 
Vissa saker tar hand om sig själva, som äppelträdet, jag tyckte i våras att vi kunde ta bort det för jag är så less på alla ruttna äpplen på backen, dom är inte ens goda, sura som tusan ............här i veckan så la det sig helt stilla av sig själv till den sista vilan, helt ruttet i roten, så det blev inte ens en stubbe kvar att snubbla över som minne!


 
Fönsterbytet är gjort, men det är fortfarande jobbet kvar att återställa snickerierna på in och utsida, det skulle påbörjas idag .........vi får väl se om snickaren dyker upp, det går ju inte att göra något förrän det är fixat ........... så nu bor vi i en röra milt sagt!
men jag kan ju säga att man hajar till varje gång man tittar ut genom det stora fönstret .......... och verkligen kan titta ut! fönstret som satt före gick ju inte att öppna och därmed inte heller putsa emellan.
Nu är det bara två sidor som ska putsat, LOVELY!!!! 


Tredagarsutställning i Högbo skulle ju bli årets höjdpunkt, boende var fixat hos Kenneth & Anna i Gävle ........... men då tog vi och ombestämde oss, vi struntar i den tillställningen!



 
Man kände sig sjukt nöjd över det beslutet när man såg lervällingen på lördag, vi åkte ner över dan bara för att kika ...........bilder på vovvar ligger på FB!


 
Dagens snyggaste kille blev Kaj & Stinas Bosse  .......................och när vi ändå inte hade några hundar med bestämde vi oss för att stanna till finalerna, det händer ju typ aldrig annars.


 
Sjukt spännande, man fick ju nästan migrän på kuppen ! Men det var verkligen underbart roligt att få dela denna stund med er Stina & Kaj!  Bosse vann gruppen och blev BIS 5.

  
Stort grattis oxå till Lotta som blev bästa avelsgrupp och BIS 4 med Odysses, så roligt att berner placerar sig bland alla dessa olika hundraser! 


  
Lena & Anders hade med sig en modifierad cykelhållare som en smed i Norrköpingstrakten  gjort, tack Susanne för hjälpen och Lena & Anders för transporten, så mycket enklare att kunna hänga kärran bak på bilen än att knöla in den i baksätet.
Till helgen blir det utställning för Aston i Gimo, helgen efter åker vi till Torsåker på aktivetshelg med härliga Gävlegänget med flera, så bara för att hösten är här är det inte slut på roliga saker!
Dragträning hela hösten en gång i veckan ska vi hålla på med, full fart FRAMÅT!
ha en skön höst / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards