Aston & Lukas

Alla inlägg den 28 september 2008

Av AnnCatrin - 28 september 2008 10:22

Hallå!
Rädslan har inte släppt vad det gäller hundens rörelsemönster.......jag får ta tag i det till veckan och be någon titta på hur han rör sig, det är nog mest eftersom jag inte kunde se att han haltade, när han vrickade frambenet var det inget tvivel om att han var halt, nu är jag rädd att jag missar nåt......
Tuffa haltar på, ingen förbättring där inte, och inte för Fabbe heller som väntar på att Strömsholm skall läsa av hans plåtar, men hallå ! Borde dom inte prioritera valpplåtar?
Det känns så surt nu när vi skulle kunna träffas och gå på sköna höstpromenader, nu när dom blivit lite större, nä, då är det den ena krämpan efter den andra......det enda "goda" som kommer ut av detta är att vi blir fantastiskt pålästa och kommer att kunna rabbla "åkommor" som ett rinnande vatten även om vi blir väckt mitt i natten.
Känns som att dessa kunskaper hade vi gladligen varit utan bara våra hundar får vara friska.
Det som är sanning och låter trovärt ena dan blir omkullkastat när man läser raka motsatsen och som då låter lika trovärdigt........
Blev det snurrigt nu?
Tänker närmast på Camilla & Tuffa som fått diagnosen Panosteit, inflammation i benhinnorna, plåtarna såg jättefina ut........ja´men det är ingen garanti för att det verkligen är bra......så jag förstår att det känns jättejobbigt för dej Camilla .

Panosteit/Växtverk är en smärtsam sjukdom som förekommer hos växande hundar av större raser.

SYMPTOM:
sjukdomen angriper framför allt rörbenen och ger ibland upphov till hälta.
Den kan vara i ca 1 till 2 veckor och går från ben till ben.
Detta är typiskt för växtvärken att den ena dan är det ex höger fram sedan vänster bak.
Vid undersökning har hunden ofta ont lite över allt i fler än ett ben.
Detta kan komma redan när hunden bara är ett par månader och kan hålla i tills den blivt 2 1/2 år.

RÅD: Det finns inget speciellt man kan göra själv, det läker alltid av sig själv för eller senare.
Man vet inte än vad det är som gör att sjukdommen kommer.

OBS!: Har hunden mycket ont kan veterinär ge smärtstillande och inflammationsdämpande medel.
Har hunden haltat i mer än ett par dagar så är det bäst att låta en veterinär kolla upp det så det inte är något annat problem än växtvärk.

Det här blev ju ett himla muntert inlägg.........
Men det är väl så att man aldrig ska få vara riktigt glad, jag har faktiskt varit helt obekymrad under en period eftersom han växt jämnt och fint och inte haltat som sina kompisar.........
Sen räckte det med att någon kommenterade att han haltade bak för att man skulle ramla ner i det stora svarta tvivelhålet igen.
Nu är det inte för att jag är orolig för att få en hund med HD eller AD.......nä, det jag är livrädd för är att han skall ha så grava fel att det inte finns nåt att göra........
Just nu är han på promenad med sin husse, han kan inte se nån hälta heller.....så fortsätter det så i några dagar så kanske nerverna landar på insidan kroppen igen!
Nu ska jag snart åka på jobbet igen, jobbar till i morgon, sen jobbar jag ett kortpass på tisdag och sen är jag ledig till 14 oktober, skönt!
Det är tur att vi kan göra vilda passbyten ibland, eller hur arbetskamrater!
I början på november kommer kennelklubben att hålla en helgkurs om hundens anatomi med Svante Frisk, teori ena dan och dag två skulle vi ha med hundarna.....gissa vem som står först i kön för att anmäla sig?!
Håll utkik på kennelklubbens sida om du är intresserad. VÄKK
Nä nu ska jag duscha och dra vidare mot en ny arbetsdag!
Oj...jag glömde nästan....STORT GRATTIS till Johanna, Fabbes matte som med sitt fotbollslag Sund vann serien stort och gick upp i tvåan!!!!
Kul att det händer lite roligt ibland oxå!
Nu kom hussen och hunden in, han har skuttat runt som vanligt och var som tur var kopplad när fyra rådjur kom hoppande framför näsan på dom!
Ja,ja.....jag inser att det inte är nåt fel på hunden.....jag jobbar på den tanken......men tänk om.....
Ha en skön söndag ! / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards